Cestovná kancelária FIRO-tour oslavuje 20 rokov. A nielen to. Oslavuje tiež 280-tisíc klientov, len 0,000407 % reklamácií a nespočetné množstvo dovolenkových zážitkov ľudí, vďaka ktorým na Slovensku úspešne podniká už dve desaťročia. O minulosti a súčasnosti slovenského cestovného ruchu a cestovnej kancelárie ako takej sme sa rozprávali s dlhoročným riaditeľom Marcelom Siekelom.

Cestovná kancelária FIRO-tour oslavuje 20 rokov
Obchodný riaditeľ Marcel Siekel s kolektívom FIRO-tour. 

Vo FIRO-tour pôsobíte od úplného začiatku, teda 20 rokov. Ako si spomínate na vaše prvé dni, prípadne mesiace v tejto cestovnej kancelárii?

Prvé dni neboli veľmi príjemné. (smiech) Totiž keď som nastúpil, FIRO malo troch zamestnancov a všetkých som mal vyhodiť. Takže som potom musel prijať úplne nových ľudí a celé to budovať od piky. Spočiatku sme tam boli traja. A keďže nám každým rokom pribúdalo viac a viac klientov, všetci sme museli robiť všetko. Ja som napríklad vozil klientov z celého Slovenska na letisko, roznášal som katalógy a letáky, no jednoducho som nebol riaditeľ. A neskôr, keď sme sa už vypracovali a skutočne som tým riaditeľom bol, veľakrát sa stalo, že keď ma klienti zbadali, povedali: „Jéééj, veď to je náš šofér na letisko!“

Skutočne ste roznášali katalógy?

Áno, no nie klientom, ale predajcom. A keď sme mali nejakú reklamnú akciu, tak sme s kolegom išli cez víkend rozdávať letáky do schránok, keďže ešte nebol rozvinutý internet. Vtedy som fungoval nonstop 24 hodín denne, dokonca aj cez víkendy. Nebolo to jednoduché, ale stálo to za to.

Aký bol slovenský cestovný ruch pred 20 rokmi? Vedeli by ste to porovnať so súčasnosťou?

Ťažko to porovnať, je to obrovský rozdiel. Vtedy totiž nebol internet v takom rozsahu ako dnes. Pamätám sa, keď sme ešte sedeli na Obchodnej, že len čo sme vydali katalóg, ľudia neustále prichádzali, stáli v rade a čakali. Vtedy sme robievali bežne od ôsmej rána do deviatej večer. Dnes si už väčšina ľudí pozerá ponuky cez internet. Čiže to bol veľký rozdiel. S tým navyše súviselo aj to, že keď k nám klient prišiel, zdržal sa aj hodinu a na všetko sa pýtal. Čiže nás to stálo veľmi veľa vysvetľovania a času.

Rozdiel je tiež v tom, že ľudia vtedy neboli takí nároční ako teraz. Samozrejme, súvisí to najmä s tým, že dnes sú viac scestovaní, takže zatiaľ čo vtedy im stačil štvorhviezdičkový hotel s polpenziou, teraz 90 % ľudí hľadá päťhviezdičkové all inclusive hotely. Čiže dnes majú vyššie nároky, oveľa viac vyžadujú a sú menej ochotní prepáčiť, ak je niečo zlé. Musíme teda poskytovať oveľa vyššiu kvalitu služieb.

Pred tými dvadsiatimi rokmi to tak nebolo. Čo je logické. Zároveň však treba dodať, že ľudia boli vtedy aj priateľskejší a celé to obdobie bolo oveľa ľudskejšie. Nie také uponáhľané ako teraz.

Menili sa v priebehu rokov aj preferencie dovolenkárov, čo sa týka destinácií?

Myslím si, že Turecko, Grécko, Španielsko a Taliansko sú také stálice, ktoré vždy pôjdu, lebo ich Slováci majú radi. Samozrejme, za tých 20 rokov sme skúšali množstvo noviniek, či to bola Korzika, Kanárske ostrovy alebo Portugalsko. Ale vždy to na niečom stroskotalo. Portugalsko alebo Kanárske mali studené more, Korzika je relatívne drahšia.

Čiže experimentovali sme, ale vždy sme skončili pri tých krajinách, o ktorých sme vedeli, že ich ľudia majú radi. Samozrejme, keďže sa zvýšila životná úroveň, viac sa cestuje do exotiky. Takže kým v minulosti šlo pár ľudí do Dubaja, teraz sa stal Dubaj masovou destináciou. A Omán takisto. Takže to už vlastne ani nie je exotika.

Trh sa za 20 rokov veľmi zmenil. Premýšľať ďalších 20 rokov dopredu by teda bolo sci-fi. Trúfli by ste si však povedať, čo sa odohrá v priebehu nasledujúcich rokov?

Ťažká otázka. Samozrejme, veľa ľudí predpovedá, že cestovky zaniknú a ľudia budú chodiť iba cez Booking a Airbnb a vyhľadávať si letenky sami. Ja si to však nemyslím. Rodiny s deťmi si totiž dovolenky v obľúbených rodinných all inclusive hoteloch nevyskladajú cez Booking sami. Ďalšia vec je, že sa im to ani nebude chcieť riešiť, pretože majú svoje starosti a chcú svoj komfort, ktorý im my ako cestovka vieme zabezpečiť. Keď sa niečo stane, je tam delegát, sú tam animátori, o všetko sa postaráme. Čo sa ale zmení, je, že ľudia prestanú chodiť na dovolenku autom alebo autobusom, s výnimkou krajín typu Chorvátsko.

No bol by som rád, keby sa zmenila preferencia ľudí a začali by hľadať aj hotely s polpenziou alebo len raňajkami, ako to bolo kedysi, požičali si auto a nezatvorili sa len do all inclusive rezortov. Lebo dnes chcú všetci all inclusive kvôli jedeniu a pitiu, ale potom nevyjdú z hotela a neprejdú si miesta, do ktorých vycestovali. Boli na Kréte, ale vôbec nespoznali danú krajinu. Čiže dúfam a myslím si, že sa postupne tento konzum vytratí a ľudia zistia, že keď si zoberú raňajky alebo polpenziu a požičajú si na celý deň auto, okúpu sa, kde chcú, a spoznajú tú krajinu. A nebude to len o jedení a pití, ktoré je aktuálne u našich klientov na prvom mieste. Vždy, keď sa spýtam, ako boli spokojní, povedia, že bol super all inclusive. Verím, že raz bude opäť na prvom mieste pláž a krajina.

Ak sa pozrieme na demografiu, je zrejmé, že čoraz menej ľudí má deti. A to znamená, že časom bude aj menej typických rodinných klientov. Akým spôsobom dokážete osloviť v súčasnosti mladých ľudí? Respektíve čo pre to robíte?

Myslím si, že sa nám doposiaľ darí oslovovať aj veľkú skupinu mladých. Teda snažíme sa o to. Lebo nie je to iba o produkte, ale aj o prezentácii cestovky navonok. Len pred pár týždňami sme napríklad získali ocenenie Best Buy ako najobľúbenejšia cestovka na Slovensku práve v kategórii millennials klientov. Ale, samozrejme, bude to ťažšie, pretože tým, že nemajú deti, nepôjdu do rodinných hotelov.

No stále si myslím, že veľa úspešných mladých ľudí, ktorí budú v manažérskych pozíciách, nebudú mať čas a chuť hľadať si letenky niekde na internete, ale budú si chcieť zaplatiť za svoj komfort a nechať všetko na nás. Ale ťažko sa to odhaduje. Možno sa to napokon vyvinie úplne inak.

Nedávno trhom cestovného ruchu otriasol krach britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook. Budú nasledovať ďalšie cestovné kancelárie?

Myslím si, že nie. Ale ukázalo sa, že nikto nie je taký veľký, aby nemohol skrachovať. A to je vlastne prípad Thomas Cook. Bola to taká obrovská spoločnosť, že v nej už zrejme nemali pod kontrolou všetky náklady a procesy. Náš trh je však malý a rovnako sú malé aj cestovky, ktoré tu pôsobia, takže si vieme dobre ustrážiť to, aby sme sa nedostali do situácie platobnej neschopnosti. A myslím si, že toto bol jeden z hlavných problémov Thomas Cook – bola to už taká obrovská spoločnosť, že, ako sa hovorí na Slovensku, ľavá ruka nevedela, čo robí pravá.

Podstatnú rolu v krachu spoločnosti však zohral aj ďalší fakt, a to ten, že mali svoje lietadlá. A na tom stroskotali už aj iné cestovné kancelárie, pretože je to finančne veľmi náročné na správu. Je to totiž taký obrovský náklad a je oveľa lepšie prenajímať si lietadlá, ako to robíme my a ostatné cestovné kancelárie.

Čo doposiaľ považujete za najväčší úspech FIRO-tour na Slovensku?

Úspech je vôbec to, že sme to už 20 rokov, pretože sme naozaj začali úplne od nuly. Spočiatku nám veľmi pomohlo meno materskej cestovky FIRO-tour Česká republika a aj podpora samotného majiteľa Romana Fiska, ktorému aj touto cestou ďakujem.

Za ďalší veľký úspech považujem, že sme za 20 rokov získali 280-tisíc klientov, z ktorých nám mnohí dali obrovské množstvo pozitívnych referencií. To je to, čo ma napĺňa. Že sú naši klienti spokojní a sami nám spontánne píšu a posielajú fotografie. A že práve vďaka nim má FIRO na Slovensku dobré meno.

Nie každej cestovnej kancelárii sa niečo také podarí. Čomu za to vďačíte?

Myslím si, že je to tým, že sme sa vyprofilovali ako kvalitnejšia cestovka – čiže máme v ponuke minimum troj- a štvorhviezdových hotelov a veľa päťhviezdových hotelov. Neznamená pritom, že keď ste kvalitní, musíte byť aj drahí. Vždy je to o tom, či máte dobrý pomer ceny a kvality, aby to bolo pre ľudí akceptovateľné. A my sme sa zamerali práve na túto cieľovú skupinu. Nerobíme teda masu.

Zároveň sa ani nesnažíme navyšovať našich 20-tisíc klientov ročne, ktorých si držíme už posledných päť rokov, lebo vieme, že by to šlo na úkor kvality a nemohli by sme sa klientom venovať do takej miery ako teraz. Aktuálne to totiž máme tak, že keď sa vyskytne akýkoľvek problém, klient sa k nám bez problémov dopracuje. Dokonca klienti neraz komunikujú aj priamo so mnou, čo nie je úplne bežné. Ľudia to však ocenia, lebo vedia, že ak nastane problém, vyriešime ho.

team firo tour

Dvadsať rokov na čele FIRO-tour určite nebolo jednoduchých. Čo bolo za ten čas pre vás najťažšie?

Sú veci, ktoré som nevedel ovplyvniť a ktoré boli veľmi ťažké, a to boli práve krachy leteckých spoločností. Asi najťažšie boli Seagull AIR a SkyEurope, potom Air Slovakia a Slovenské aerolínie. Čiže sme zažili štyri krachy letecký spoločností, kde nám ostalo veľa peňazí a mali sme potom problém vrátiť ich aj našim klientom. To boli asi najťažšie chvíle.

Očakávate, že postupne budú ľudia cestovať na dovolenky najmä lietadlami. No v poslednom čase sa dosť hovorí aj o zodpovednom cestovaní, respektíve o tom, že by sa cestovanie lietadlom malo obmedziť. Nebude teda úlohou cestovných kancelárií budovať povedomie o ekologickejšom cestovaní?

Keď sa bavíme o ekológii, začal by som už len tým, že by sme konečne nemuseli tlačiť katalóg. Nielenže je to pre nás vysoký náklad a je za tým veľa času a práce mojich kolegov, ale je to aj záťaž na životné prostredie. Veď len my sme za posledných 20 rokov vytlačili 600-tisíc kusov katalógov. V minulosti to bolo pochopiteľné, ale dnes je už predsa všetko na internete. Napriek tomu máme skúsenosť, že minulý rok jedna cestovka nevytlačila katalóg a bola z toho takmer vzbura, až napokon museli katalóg dotláčať.

Ľudia jednoducho stále majú radi, keď si ešte na Vianoce prelistujú katalóg. Ale keď si to zoberiete, od marca už ponuky v ňom ani len neplatia, pretože máme last minute a iné akciové ceny. Takže by som bol rád, keby sa všetko presunulo na internet. No a čo sa týka lietania, zatiaľ si neviem predstaviť, že by ľudia stratili tento komfort. V súčasnej situácii je takmer nemožné, aby sa menej lietalo. Ale čas ukáže. Napríklad v Škandinávii už klienti bojkotujú lietanie práve kvôli ekológii.

Budú podľa vás ovplyvňovať cestovný ruch v blízkej budúcnosti klimatické zmeny? Ako príklad môžeme uviesť nedávne záplavy v Benátkach.

Myslím si, že áno. A už sa to v podstate aj deje. Keď si zoberiete, sú sezóny, keď je v Stredomorí horšie počasie ako u nás. Napríklad zatiaľ čo na Sardínii pršalo a bolo 15 stupňov, u nás bolo 30. Čo je extrém. To sa predtým nestávalo. Ale na druhú stranu musím povedať, že tým, že sa globálne otepľuje a Slováci majú radi teplo, to z hľadiska cestovania nie je až taký problém.

Pretože potom sa nedá vysvetliť, ako môžu ľudia cestovať v júli a auguste do Dubaja, kde je reálne 50 stupňov v tieni. A pritom sú stále plné lietadlá. Ale, samozrejme, globálne otepľovanie vnímame a stále viac registrujeme, že klienti zostávajú prekvapení z toho, že tam, kde sa pred 10 rokmi bežne kúpali, sa dnes už neokúpu. Pretože kedysi tam bolo 30 stupňov a teraz je tam už len 20. Čiže menej ako u nás. A to sa deje bežne. Nehovoriac o Karibiku, kde je to už úplne nevyspytateľné.

Ste najvýraznejšou tvárou FIRO-tour, no za značkou stojí celý tím ľudí. Ako by ste tento tím opísali?

Prvé slová, ktoré mi napadli, sú priateľský kolektív. Panuje u nás totiž priateľská atmosféra a máme tiež nízku fluktuáciu zamestnancov – za celých 20 rokov sa u nás vystriedalo len 38 osôb. A keď si to tak zoberiem, z momentálneho tímu 27 ľudí je asi 13 alebo 14 ľudí takých, ktorí sú s nami takmer od začiatku. Čiže viac ako polovica ľudí u nás pracuje cez 15 rokov, čo teda nie je úplne bežné.

U nás sa jednoducho ľudia nemusia báť chodiť do roboty, zbytočne sa nestresuje, nevyvolávajú sa emócie a vášne a všetko sa rieši skôr s chladnou hlavou. Čiže ľudia majú v práci pohodu. Nedá mi ešte nespomenúť FIRO baby boom. Za posledných 20 rokov sa totiž našim kolegyniam narodilo asi 15 malých Firáčikov. :)

oslava 20. rokov firo tour

Aké sú najobľúbenejšie dovolenkové hotely a destinácie v kolektíve FIRO-tour?

Určite je to Lindos Princess na Rhodose, ktorý stále spomínam. Ten hotel má proste charizmu, ľudia ho milujú. A potom sú to také naše stálice, ako je Zoraida v Andalúzii, Mayor Capo na Korfu alebo teraz najnovšie Concorde Luxury na Severnom Cypre. Tých hotelov je viac, ale tieto nikdy nesklamú.

Oslavujete 20 rokov, čo je naozaj výnimočná udalosť. Bude niečím výnimočná aj nadchádzajúca letná sezóna? Pripravili ste pre klientov nejaké novinky?

Aktuálne sa veľmi ťažko pripravujú novinky, pretože stále na trhu nie sú lietadlá Boeing Max 737. Čiže aj keby chceme otvárať niečo nové, tak na to nie je kapacita. Kopírujeme teda ponuku destinácií z minulého roka. Na druhej strane však máme asi sedem alebo osem nových pekných hotelov z rôznych destinácií, ktoré ľudia privítali. Dokonca sú to aj hotely, ktoré boli len minulý rok otvorené, ako napríklad Arion Green Riviera na Zakynthose, Evita Bay na Rhodose, prípadne už spomínaný Concorde na Severnom Cypre.

Keď niekto oslavuje narodeniny, zvykne sa mu niečo priať. Čo by ste teda zapriali k 20. narodeninám FIRO-touru?

FIRO-touru by som prial, aby vydržal ešte aspoň ďalších 20 rokov. A aby jeho klienti boli minimálne takí spokojní, ako doposiaľ, pretože to je najdôležitejšie. Veď až 67 % zo všetkých našich klientov sú práve naši verní klienti a za 20 rokov sme dostali z 280 000 klientov len približne 114 reklamácií. A keď si to dáte do kalkulačky, zistíte, že je to skutočne minimálne číslo. A práve to je to, čo nás vo FIRO-tour napĺňa najviac.

Spracovala: Kristína Biela

mohlo by vás zaujímať

Čítať článok
13.12.2018
5633
Kam na dovolenku v lete 2019? Vybrali sme najlepšie ponuky z nového FIRO-tour katalógu

Chcete ísť na dovolenku do Grécka, Turecka, Španielska či na Cyprus? Potom si nenechajte ujsť tieto ponuky.

Čítať článok
20.2.2020
1833
Vyberáme z ponuky FIRO-tour: 5 najlepších wellness rezortov

Objavte napríklad svetoznámy thajský hotel Kamalaya, ktorý bol nominovaný na najlepší wellness hotel na svete.